Przejdź do treści

SCCO 2.0: nowe standardy cyberbezpieczeństwa chmur obliczeniowych dla administracji publicznej – kompletny przewodnik

I. Wstęp: rewolucja chmurowa w administracji publicznej i rola SCCO

Chmura obliczeniowa to więcej niż tylko miejsce przechowywania danych – to nowoczesny model przetwarzania informacji, który zyskuje na znaczeniu również w sektorze publicznym. Jest to technologia rozproszonego przetwarzania danych, gdzie skalowalne zasoby, takie jak infrastruktura, platforma aplikacyjna i oprogramowanie, są udostępniane jako usługi dla wielu odbiorców. Dzięki temu administracja publiczna może dynamicznie dostosowywać zasoby teleinformatyczne do bieżących potrzeb, korzystając z bezpiecznych protokołów sieciowych i rozliczalnego dostępu.

Dlaczego cyberbezpieczeństwo w chmurze jest tak ważne dla administracji?

W dobie cyfryzacji, gdzie coraz więcej usług publicznych przenosi się do środowisk cyfrowych, bezpieczeństwo danych staje się priorytetem. Technologie chmur obliczeniowych wprowadzają nowe modele przetwarzania danych, które uniezależniają miejsce ich przechowywania, co rodzi nowe wyzwania w zakresie cyberbezpieczeństwa. Dla jednostek administracji publicznej, które przetwarzają ogromne ilości wrażliwych informacji, zapewnienie ich poufności, integralności i dostępności jest absolutnie kluczowe.

Właśnie w odpowiedzi na te potrzeby powstały Standardy Cyberbezpieczeństwa Chmur Obliczeniowych (SCCO). Dokument ten stanowi zbiór wymagań prawnych, organizacyjnych i technicznych, mających na celu zapewnienie cyberbezpieczeństwa w modelach wdrażania chmur obliczeniowych w ramach inicjatywy Wspólna Infrastruktura Informatyczna Państwa (WIIP). SCCO jest częścią szerszego zbioru Narodowych Standardów Cyberbezpieczeństwa, przywołanego w Strategii Cyberbezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej na lata 2019-2024. Ich opracowanie ma na celu podniesienie poziomu odporności systemów informacyjnych administracji publicznej i sektora prywatnego oraz osiągnięcie zdolności do skutecznego zapobiegania i reagowania na incydenty.

Dla kogo są SCCO?

Standardy Cyberbezpieczeństwa Chmur Obliczeniowych są skierowane do szerokiego grona odbiorców, w tym:

  • Publicznych i komercyjnych dostawców usług chmurowych świadczących usługi dla administracji publicznej.
  • Jednostek administracji publicznej (w tym jednostek samorządowych) planujących wykorzystanie lub już korzystających z rządowych i/lub publicznych usług przetwarzania w modelach chmur obliczeniowych.

Dokument SCCO ma ułatwić jednostkom administracji publicznej proces wyboru dostawcy, zakresu usług i oceny cyberbezpieczeństwa środowiska przetwarzania, w obliczu trudności z porównywaniem ofert na rynku.

Warto podkreślić, że najnowsza wersja Standardów Cyberbezpieczeństwa Chmur Obliczeniowych (SCCO v. 2.00) została opublikowana w marcu 2025 roku, co świadczy o ciągłym dostosowywaniu wytycznych do dynamicznie zmieniającego się krajobrazu cyberzagrożeń i rozwoju technologii chmurowych.

II. Podstawy SCCO: struktura, atrybuty i poziomy bezpieczeństwa

Zrozumienie Standardów Cyberbezpieczeństwa Chmur Obliczeniowych (SCCO) wymaga zapoznania się z ich strukturą i podstawowymi pojęciami. Dokumentacja SCCO składa się z głównego dokumentu oraz pięciu załączników, które wspólnie tworzą kompleksowy zbiór wytycznych:

  • Dokument główny (Załącznik 1-3): To część zasadnicza, w której znaleźć można wprowadzenie, cel i przeznaczenie SCCO, omówienie struktury, a także fundamentalne definicje atrybutów bezpieczeństwa oraz szczegółowy opis poziomów wymagań bezpieczeństwa SCCO.
  • Załącznik nr 4: Podstawowe Wymagania Bezpieczeństwa – macierz zabezpieczeń: To kluczowy element praktyczny, który w formie tabeli prezentuje, które zabezpieczenia z Katalogu Zabezpieczeń (Załącznik 5) mają zastosowanie dla poszczególnych Poziomów SCCO.
  • Załącznik nr 5: Katalog Zabezpieczeń: Jest to obszerny wykaz konkretnych zabezpieczeń organizacyjnych i technicznych, oparty na renomowanym standardzie NIST 800-53 rev. 5. To tutaj znaleźć można szczegółowe opisy kontroli, które należy wdrożyć, aby spełnić wymagania bezpieczeństwa.

Atrybuty Bezpieczeństwa (CIA): Fundament Ochrony Danych

Standardy SCCO, podobnie jak wiele innych norm bezpieczeństwa informacji, opierają się na trzech kluczowych atrybutach, często określanych skrótem CIA:

  • Poufność (Confidentiality): Ochrona danych przed nieuprawnionym dostępem i ujawnieniem. W chmurze oznacza to, że tylko autoryzowane osoby i procesy mogą przeglądać wrażliwe informacje.
  • Integralność (Integrity): Zapewnienie, że dane są kompletne, dokładne i niezmienione bez autoryzacji. Chodzi o ochronę przed przypadkowym lub celowym zniekształceniem, modyfikacją lub usunięciem danych.
  • Dostępność (Availability): Gwarancja, że autoryzowani użytkownicy mają terminowy i niezawodny dostęp do informacji i systemów, gdy jest to potrzebne. Kluczowe dla ciągłości działania usług publicznych.

Szczegółowe definicje i omówienie powyższych atrybutów bezpieczeństwa znaleźć można w Dokumencie głównym SCCO, Rozdział 3.1.

Poziomy wymagań bezpieczeństwa SCCO: dostosowanie do wrażliwości danych

SCCO wprowadza cztery Poziomy Wymagań Bezpieczeństwa, które determinują, jakie zabezpieczenia muszą zostać wdrożone, w zależności od kategorii i wrażliwości przetwarzanych informacji. Wybór odpowiedniego poziomu jest kluczowy dla prawidłowego zabezpieczenia danych i zgodności z przepisami.

Oto krótkie omówienie poszczególnych poziomów:

  • Poziom SCCO1: Dotyczy informacji innych niż prawnie chronione. W tym przypadku stosowanie zabezpieczeń nie jest obligatoryjne, ale zawsze zalecane w kontekście dobrych praktyk cyberbezpieczeństwa.
  • Poziom SCCO2: Przeznaczony dla informacji, których niejawny charakter wymaga szczególnej ochrony, ale nie są to informacje niejawne w rozumieniu ustawy. Wymagane są tu już konkretne zabezpieczenia, aby zapewnić adekwatny poziom bezpieczeństwa.
  • Poziom SCCO3: Odnosi się do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „zastrzeżone” oraz innych informacji prawnie chronionych o wysokim stopniu wrażliwości. Tutaj zastosowanie mają zaawansowane zabezpieczenia, zapewniające wzmocnioną ochronę.
  • Poziom SCCO4: Poziom dedykowany dla informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „tajne” i „ściśle tajne”. Wymaga najwyższych standardów bezpieczeństwa i najbardziej rygorystycznych zabezpieczeń.

Szczegółowy opis każdego z Poziomów Wymagań Bezpieczeństwa SCCO wraz z ich zastosowaniem i wytycznymi dotyczącymi modeli chmur obliczeniowych, znaleźć można w Dokumencie głównym SCCO, Rozdział 3.2 (3.2.1-3.2.4). To kluczowa sekcja, która pomaga ocenić, który poziom jest odpowiedni dla danych przetwarzanych w Twojej jednostce.

III. Współdzielona odpowiedzialność i wymagania bezpieczeństwa

Wdrożenie chmury obliczeniowej w administracji publicznej to nie tylko kwestia technologii, ale przede wszystkim właściwego zarządzania odpowiedzialnością za bezpieczeństwo. Model współdzielonej odpowiedzialności jest fundamentalnym pojęciem w SCCO, które definiuje role dostawcy usług chmurowych i jednostki administracji publicznej.

Model współdzielonej odpowiedzialności: kto za co odpowiada?

W środowisku chmurowym, w przeciwieństwie do tradycyjnych modeli on-premise, odpowiedzialność za cyberbezpieczeństwo nie spoczywa wyłącznie na jednej stronie. Zamiast tego, jest ona dzielona pomiędzy dostawcę usług chmurowych (CSP – Cloud Service Provider) a odbiorcę usług, czyli jednostkę administracji publicznej. Zrozumienie tego podziału jest absolutnie kluczowe dla skutecznego zarządzania ryzykiem i zapewnienia zgodności z wymogami SCCO.

Ogólnie rzecz biorąc:

  • Dostawca usług chmurowych jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo chmury („security of the cloud”). Obejmuje to infrastrukturę fizyczną, wirtualizację, sieci, sprzęt, a także bezpieczeństwo usług podstawowych (np. platformy i oprogramowania jako usługi).
  • Odbiorca usług (administracja publiczna) jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo w chmurze („security in the cloud”). Dotyczy to bezpieczeństwa danych, aplikacji, systemów operacyjnych gościa (guest), konfiguracji sieci wirtualnych, zarządzania tożsamością i dostępem, a także przestrzegania obowiązujących przepisów prawnych.

Dla administracji publicznej ten model oznacza, że nie można po prostu „zepchnąć” całej odpowiedzialności za bezpieczeństwo na dostawcę. Należy aktywnie zarządzać własnymi zabezpieczeniami i upewnić się, że dostawca spełnia odpowiednie standardy w zakresie infrastruktury. Niezrozumienie lub niewłaściwe wdrożenie tego modelu może prowadzić do poważnych luk bezpieczeństwa i konsekwencji prawnych.

Szczegółowe omówienie modelu współdzielonej odpowiedzialności oraz podziału ról znajdziesz w Dokumencie głównym SCCO, Rozdział 4.1.

Wymagania dla usług w publicznej i rządowej chmurze obliczeniowej

Standardy SCCO rozróżniają wymagania w zależności od rodzaju wykorzystywanej chmury, co ma szczególne znaczenie dla administracji publicznej, która może korzystać zarówno z usług komercyjnych, jak i rządowych.

  • Publiczna Chmura Obliczeniowa (PChO): Odnosi się do usług chmurowych świadczonych przez komercyjnych dostawców. W tym przypadku SCCO określa wymagania, jakie muszą spełnić ci dostawcy, aby zapewnić odpowiedni poziom cyberbezpieczeństwa dla danych administracji publicznej. Jest to szczególnie ważne, ponieważ administracja może nie mieć pełnej kontroli nad fizyczną infrastrukturą.
  • Rządowa Chmura Obliczeniowa (RChO) i Rządowy Klaster Bezpieczeństwa (RKB): Są to środowiska chmurowe dedykowane dla administracji rządowej, w tym te budowane w ramach inicjatywy WIIP. Standardy SCCO określają konkretne wymagania, jakie muszą spełnić podmioty administracji rządowej zarządzające Centrami Przetwarzania Danych (CPD) w celu ich przyłączenia do RKB lub włączenia do wspólnych zasobów RChO. Ma to na celu zapewnienie najwyższego poziomu bezpieczeństwa dla kluczowych systemów informacyjnych państwa.

Ważnym aspektem jest to, że SCCO wspiera budowę krajowego systemu cyberbezpieczeństwa, a wymagania dla RChO/RKB są ściśle powiązane z podniesieniem poziomu bezpieczeństwa przetwarzania danych o kluczowym znaczeniu dla państwa.

Szczegółowe wymagania dotyczące usług w Publicznej i Rządowej Chmurze Obliczeniowej oraz powiązania z inicjatywami takimi jak WIIP, RKB i RChO, można znaleźć w Dokumencie głównym SCCO, Rozdział 4.2.

IV. Proces przygotowania i migracji do chmury

Migracja do chmury obliczeniowej w administracji publicznej to złożony proces, który wymaga starannego planowania i przestrzegania rygorystycznych standardów bezpieczeństwa. Standardy Cyberbezpieczeństwa Chmur Obliczeniowych (SCCO) dostarczają wytycznych, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa na każdym etapie – od przygotowania, przez samą migrację, aż po zarządzanie danymi i zasobami po zakończeniu ich przetwarzania w chmurze.

Kluczowe etapy procesu przetwarzania w chmurze

SCCO podkreśla, że proces przygotowania do przetwarzania informacji w chmurach obliczeniowych powinien uwzględniać wszystkie fazy cyklu życia danych i systemów. Choć szczegółowe etapy mogą się różnić w zależności od specyfiki organizacji i rodzaju wdrażanej usługi chmurowej, SCCO kładzie nacisk na:

  • Analizę i planowanie: Dokładne określenie wymagań bezpieczeństwa dla systemów i danych, wybór odpowiedniego poziomu SCCO, wybór dostawcy oraz zaplanowanie architektury bezpieczeństwa.
  • Wdrożenie i migrację: Bezpieczne przeniesienie danych i systemów do środowiska chmurowego, zgodnie z ustalonymi procedurami i zabezpieczeniami.
  • Monitorowanie i utrzymanie: Ciągłe nadzorowanie bezpieczeństwa środowiska chmurowego, reagowanie na incydenty, regularne audyty i aktualizacje zabezpieczeń.
  • Zakończenie przetwarzania: Bezpieczne usunięcie danych i zasobów po zakończeniu korzystania z usług chmury.

Ogólne zasady dotyczące procesu przygotowania do przetwarzania w chmurze oraz wymagania bezpieczeństwa są zarysowane w Dokumencie głównym SCCO, Rozdział 4.

Jurysdykcja i regulacje UE

W kontekście chmury obliczeniowej, zwłaszcza tej wykorzystywanej przez administrację publiczną, niezwykle istotne są kwestie jurysdykcji i zgodności z przepisami unijnymi. SCCO odnosi się do znaczenia europejskich ram prawnych, które mają bezpośredni wpływ na dostawców usług cyfrowych i przetwarzanie danych.

Kluczowe akty prawne Unii Europejskiej, o których wspomina SCCO, to m.in.:

  • Dyrektywa (UE) 2022/2555 (dyrektywa NIS2): Dotyczy środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w całej Unii. Ma ona na celu wzmocnienie odporności i zdolności reagowania na incydenty cybernetyczne w kluczowych sektorach, w tym w administracji publicznej. Dostawcy usług chmurowych są często objęci zakresem tej dyrektywy.
  • Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2024/2690: Wprowadza zasady stosowania dyrektywy NIS2 w odniesieniu do identyfikacji usług cyfrowych.

Przestrzeganie tych regulacji jest kluczowe, ponieważ zapewniają one wspólne ramy bezpieczeństwa i minimalizują ryzyko związane z przetwarzaniem danych poza granicami Polski, ale w ramach Unii Europejskiej. Administracja publiczna musi upewnić się, że wybrani dostawcy usług chmurowych są zgodni z tymi przepisami.

Informacje na temat jurysdykcji i wymagań prawnych UE znajdują się w Dokumencie głównym SCCO, Rozdział 5.2.

Postępowanie z danymi i nośnikami

SCCO szczegółowo określa wymagania dotyczące bezpiecznego postępowania z danymi i nośnikami na każdym etapie ich cyklu życia, zarówno podczas migracji, jak i po zakończeniu przetwarzania w chmurze.

  • Migracja danych: Wytyczne obejmują zabezpieczenia, które należy zastosować podczas przenoszenia danych do i z chmury, aby zapobiec ich utracie, uszkodzeniu lub nieuprawnionemu dostępowi.
  • Zaprzestanie przetwarzania: Dokument precyzuje, jak należy postępować z danymi, gdy jednostka administracji publicznej przestaje korzystać z danej usługi chmurowej. Obejmuje to bezpieczne usunięcie danych i potwierdzenie ich zniszczenia przez dostawcę.
  • Wycofanie z użycia/niszczenie nośników i sprzętu: SCCO zawiera również wytyczne dotyczące bezpiecznego wycofywania z użycia i fizycznego niszczenia nośników pamięci (np. dysków twardych) oraz sprzętu, na którym dane były przetwarzane, aby uniemożliwić ich odzyskanie przez osoby nieuprawnione.

Szczegółowe wytyczne dotyczące migracji danych oraz postępowania z nośnikami i sprzętem po zakończeniu przetwarzania znaleźć można w Dokumencie głównym SCCO, Rozdział 5.3 i 5.4.

Ochrona Kryptograficzna

Kryptografia jest jednym z najważniejszych narzędzi w zapewnianiu cyberbezpieczeństwa w chmurze. SCCO kładzie duży nacisk na jej prawidłowe stosowanie, aby chronić poufność i integralność danych. Wymagania obejmują:

  • Polityka kryptograficzna i zarządzanie kluczami: Wdrożenie spójnej polityki dotyczącej stosowania szyfrowania oraz bezpiecznego zarządzania kluczami kryptograficznymi (generowania, przechowywania, dystrybucji, archiwizacji i niszczenia).
  • Szyfrowanie transmisji danych: Zabezpieczenie danych przesyłanych pomiędzy użytkownikami a chmurą, a także wewnątrz środowiska chmurowego, za pomocą silnych protokołów szyfrowania (np. TLS/SSL, IPsec).
  • Szyfrowanie danych na pamięci masowej (danych w spoczynku): Ochrona danych przechowywanych w chmurze (np. na dyskach wirtualnych, bazach danych) poprzez ich szyfrowanie.
  • Kryptografia w chmurze: Specyficzne wymagania dotyczące implementacji i zarządzania rozwiązaniami kryptograficznymi w środowisku chmury obliczeniowej, z uwzględnieniem modelu współdzielonej odpowiedzialności.

Kompleksowe wymagania dotyczące ochrony kryptograficznej, w tym polityk, zarządzania kluczami i szyfrowania danych w transmisji i w spoczynku, szczegółowo opisano w Dokumencie głównym SCCO, Rozdział 5.5 (5.5.1-5.5.5).

V. Zabezpieczenia w praktyce: macierz i katalog zabezpieczeń (załączniki 4 i 5)

Dokumenty główne SCCO dostarczają kontekstu i ogólnych wytycznych, ale to Załączniki 4 i 5 stanowią sedno implementacji. Są to narzędzia, które pomagają jednostkom administracji publicznej zidentyfikować i wdrożyć konkretne zabezpieczenia, adekwatne do poziomu wrażliwości przetwarzanych danych.

Załącznik 4: Macierz zabezpieczeń – mapa drogowa wdrożenia

Załącznik 4, zatytułowany „Podstawowe Wymagania Bezpieczeństwa – macierz zabezpieczeń”, to niezastąpiona pomoc w praktycznym zastosowaniu Standardów SCCO. Jest to tabela, która w czytelny sposób łączy Poziomy Wymagań Bezpieczeństwa SCCO (SCCO1, SCCO2, SCCO3, SCCO4) z konkretnymi zabezpieczeniami wyszczególnionymi w Załączniku 5.

Jak działa ta macierz? Macierz zabezpieczeń wskazuje, które zabezpieczenia są wymagane dla każdego z poziomów SCCO, uwzględniając również potencjalny wpływ na atrybuty bezpieczeństwa (poufność, integralność, dostępność). Dla każdego numeru zabezpieczenia (np. AC-1, CP-2), macierz oznacza, czy jest ono obligatoryjne (zwykle literą „X”) dla danego Poziomu SCCO. Warto pamiętać, że w przypadku Poziomu SCCO1 stosowanie zabezpieczeń nie jest obligatoryjne, ale zawsze zalecane jako dobra praktyka.

To właśnie dzięki Załącznikowi 4 decydenci i specjaliści ds. bezpieczeństwa mogą szybko zorientować się, jakie konkretne kontrole muszą zostać wdrożone w zależności od wrażliwości informacji, które planują przetwarzać w chmurze. Jest to swego rodzaju „mapa drogowa”, która ułatwia nawigację po obszernym katalogu zabezpieczeń.

Załącznik 5: Katalog zabezpieczeń – skarbnica kontroli bezpieczeństwa

Załącznik 5, czyli „Katalog Zabezpieczeń”, to obszerny i szczegółowy zbiór konkretnych zabezpieczeń organizacyjnych i technicznych. Jest to kluczowy dokument dla każdego, kto jest odpowiedzialny za implementację bezpieczeństwa w środowisku chmurowym administracji publicznej. Katalog ten został opracowany na podstawie uznanego międzynarodowego standardu NIST 800-53 rev. 5, co świadczy o jego kompleksowości i zgodności z najlepszymi praktykami.

Struktura katalogu zabezpieczeń: Aby ułatwić korzystanie, zabezpieczenia zostały usystematyzowane w grupach tematycznych (kategoriach), z których każda skupia się na określonym aspekcie bezpieczeństwa. Przykładowe kategorie to:

  • AC – Kontrola dostępu: Wytyczne dotyczące zarządzania uprawnieniami użytkowników i dostępu do systemów.
  • AT – Świadomość i szkolenie: Wymogi dotyczące edukacji personelu w zakresie cyberbezpieczeństwa.
  • AU – Audyt i rozliczalność: Zasady dotyczące rejestrowania zdarzeń systemowych i odpowiedzialności za działania.
  • CM – Zarządzanie konfiguracją: Wytyczne dotyczące bezpiecznej konfiguracji systemów i oprogramowania.
  • CP – Planowanie awaryjne: Wymogi dotyczące planów ciągłości działania i odzyskiwania po awarii.
  • IA – Identyfikacja i uwierzytelnienie: Standardy dotyczące procesów identyfikacji i weryfikacji tożsamości użytkowników.
  • IR – Reagowanie na incydenty: Procedury postępowania w przypadku wystąpienia incydentów bezpieczeństwa.
  • MA – Utrzymanie i wsparcie: Wytyczne dotyczące konserwacji systemów i wsparcia technicznego.
  • PE – Ochrona fizyczna i środowiskowa: Kontrole dotyczące zabezpieczeń fizycznych obiektów i infrastruktury.
  • RA – Ocena ryzyka: Wymogi dotyczące przeprowadzania analiz ryzyka i zarządzania nimi.
  • SC – Ochrona systemów i sieci telekomunikacyjnych: Zabezpieczenia sieciowe i systemowe.
  • SI – Integralność systemu i informacji: Kontrole zapewniające spójność i poprawność danych.
  • SR – Zarządzanie ryzykiem w łańcuchu dostaw: Wymogi dotyczące bezpieczeństwa dostawców i partnerów.

Jak korzystać z Załączników 4 i 5 razem? Jednostka administracji publicznej powinna najpierw określić Poziom SCCO (np. SCCO3) odpowiedni dla danych, które zamierza przetwarzać w chmurze, korzystając z informacji z Dokumentu głównego (Rozdział 3.2). Następnie, używając Załącznika 4 (Macierzy Zabezpieczeń), należy zidentyfikować, które konkretne zabezpieczenia (np. AC-1, CM-3) są wymagane dla tego poziomu. Na końcu, aby zrozumieć szczegóły i wymagania wdrożeniowe dla każdego z tych zabezpieczeń, należy odwołać się do Załącznika 5 (Katalogu Zabezpieczeń).

To połączenie załączników 4 i 5 tworzy kompletny zestaw narzędzi, który pozwala administracji publicznej na systematyczne podejście do implementacji cyberbezpieczeństwa w chmurze, zgodnie z polskimi i międzynarodowymi standardami.

VI. Podsumowanie

Wprowadzenie chmury obliczeniowej do polskiej administracji publicznej to nieunikniony krok w stronę nowoczesności, efektywności i innowacji. Jednak transformacja cyfrowa musi iść w parze z nadrzędnym priorytetem – cyberbezpieczeństwem. Standardy Cyberbezpieczeństwa Chmur Obliczeniowych (SCCO) to kluczowy dokument, który ma za zadanie zapewnić, że ta rewolucja technologiczna będzie realizowana w sposób bezpieczny, zgodny z prawem i z uwzględnieniem specyficznych potrzeb sektora publicznego.

Zrozumienie i konsekwentne przestrzeganie wytycznych SCCO jest absolutnie niezbędne dla każdej jednostki samorządowej i instytucji państwowej, która planuje lub już korzysta z usług chmury obliczeniowej. SCCO dostarcza kompleksowych ram – od wyjaśnienia podstawowych atrybutów bezpieczeństwa i poziomów wymagań, poprzez model współdzielonej odpowiedzialności, aż po konkretne macierze i katalogi zabezpieczeń. Dokumenty te są przewodnikiem, który ułatwia proces wyboru dostawców, ocenę ryzyka i wdrożenie adekwatnych środków ochrony danych.

Pamiętajmy, że cyberbezpieczeństwo to proces ciągły. Dynamiczny rozwój technologii i ewolucja zagrożeń wymagają stałego monitorowania i adaptacji. Zaktualizowane SCCO v. 2.00 są odpowiedzią na te wyzwania, oferując aktualne wytyczne oparte na międzynarodowych standardach, takich jak NIST 800-53 rev. 5.

Następne kroki dla Twojej jednostki administracji publicznej:

  1. Dogłębna analiza dokumentów SCCO: Mamy nadzieję, że ten artykuł był dla Państwa cennym przewodnikiem. Zachęcamy do szczegółowej analizy Dokumentu głównego SCCO oraz Załącznika 4 (Macierzy Zabezpieczeń) i Załącznika 5 (Katalogu Zabezpieczeń). To w nich znajdziecie Państwo wszystkie szczegóły niezbędne do prawidłowego wdrożenia.
  2. Ocena obecnego stanu bezpieczeństwa: Weryfikacja, czy Państwa organizacja jest gotowa na wdrożenie chmury zgodnie z wytycznymi SCCO. Identyfikacja obszarów wymagających poprawy.
  3. Współpraca z ekspertami: Proces implementacji Standardów Cyberbezpieczeństwa Chmur Obliczeniowych może być złożony, dlatego warto go realizować z ekspertami z tej dziedziny.

Potrzebujesz wsparcia we wdrożeniu Standardów Cyberbezpieczeństwa Chmur Obliczeniowych?

Skontaktuj się z nami! Zespół CitiStack oferuje profesjonalne doradztwo i wsparcie w dostosowaniu Twojej organizacji do wymogów SCCO, pomagając w bezpiecznej i efektywnej transformacji cyfrowej.

W CitiStack rozumiemy nie tylko technologię, ale przede wszystkim specyfikę działania samorządów. Pomagamy jednostkom publicznym na każdym etapie – od analizy potrzeb i wyboru optymalnego scenariusza, przez projektowanie architektury, aż po wdrożenie i utrzymanie systemów opartych o generatywną AI.

Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak nowoczesne technologie mogą usprawnić działanie Twojego Urzędu? Skontaktuj się z nami już dziś!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *